Späť na hlavnú stránku

Skalná vyhliadka na Suchom vrchu

Banskobystrický kraj, okres Banská Bystrica (Kremnické vrchy, Starohorské vrchy)
Trasa
1.2 km / 40 min
Prevýšenie
↑ 100 m ↓ 100 m
Bicykle/ kočíky
nie / nie
Povrch
Lesný chodník, rebríky
Parametre trasy sú orientačné.
Typ výletu: Okruh
Na Suchom vrchu pri Banskej Bystrici nájdete miesto, ktorému sa hovorí aj malý Slovenský raj. Bol tu vybudovaný okružný turistický chodník, ktorý Vás dovedie na peknú vyhlliadku na mohutnej skalnej hradbe. Zaujímavosťou je to, že chodník túto hradbu prekonáva pomocou niekoľkých rebríkov podobných tým, ktoré sa nachádzajú v roklinách Slovenského raja.

Trasa tohto výletu sa začína pri veľkom parkovisku pri chatách na Suchom vrchu. Odtiaľto treba chvíľu pokračovať ďalej po asfaltovej ceste. Značenie je tu slabšie, avšak keď zbadáte pri ceste turistický rázcestník "Suchý vrch, odb. na vyhliadku", tak presne na tomto mieste treba odbočiť doľava smerom k väčšej drevenej chate. Hoci sa zdá, že Vás táto odbočka dovedie iba k vchodu do chaty, nenechajte sa zmiasť a pokračujte rovno (viď šípka na foto). Na konci už zbadáte na pravej strane na nižšej prístavbe značku turistického chodníka - modrý trojuholník na bielom pozadí. Prejdete úzkym priechodom a ocitnete sa na lúke za chatou. Tu je to s orientáciou tiež trochu náročnejšie, ale v zásade sa treba ťahať viac doľava, smerom k protiľahlému lesu. Cestou by ste mali natrafiť na smerovku "Skalná vyhliadka 0:20 h". Keďže okruh je jednosmerný, je naozaj dôležité vybrať sa tu na lúke smerom doľava - ak by ste išli doprava, dostali by ste sa do protismeru. Od smerovky je orientácia už jednoduchšia, chodník ide lesom a je lepšie značený. Prevedie Vás okolo pomníka rumunského vojaka, potom pomedzi menšie skalky, až začne stúpať k veľkej skale, ktorej zdolanie je hlavným cieľom. Tu sa začína sústava niekoľkých rebríkov. Prvé dva sú pomerne jednoduché a nie veľmi exponované. Oddýchnete si krátkym prechodom po chodníku k druhej skupine rebríkov. Tieto sú o niečo náročnejšie. Najskôr sa treba vyšplhať nahor a následne prejsť po mierne stúpajúcom "spojovacom" rebríku, ktorý má stupy ďalej od seba. Je to tu exponované a zábradlia sú pomerne vzdušné, preto treba dávať pozor, špeciálne ak idete s deťmi. Keď toto miesto prekonáte, ocitnete sa už na samotnej vyhliadke, ktorá je chránená zábradlím. Za dobrej viditeľnosti sa Vám ukážu Kremnické vrchy, prípadne aj hrebeň Veľkej Fatry s Krížnou, výhľad je však obmedzený okolitými stromami. Z vyhliadky pokračujete v smere značenia zostupovou trasou, po chodníku okolo rúbaniska. Dostanete sa ním na lúky, cez ktoré prejdete a prídete naspäť k chate. Odtiaľto sa už vraciate k parkovisku rovnakou trasou, ako keď ste sem prichádzali.