Späť na hlavnú stránku

Písaný kameň zo Záhorskej Bystrice

Bratislavský kraj, okres Bratislava (Malé Karpaty)
Trasa
5 km / 1 hod 50 min
Prevýšenie
↑ 180 m ↓ 180 m
Bicykle/ kočíky
nie / obmedzené
Povrch
Lesná cesta, lesný chodník
Parametre trasy sú orientačné.
Typ výletu: Okruh
Tento výlet Vás zavedie k Písanému kameňu v lesoch nad Kačínom. Jedná sa o hraničný kameň z roku 1600, ktorý oddeľoval Bratislavu a stupavsko-pajštúnske panstvo. Kameň dnes leží zvalený na boku, ale stále sa na ňom dá pomerne dobre rozpoznať vytesaný rok 1600, erb Bratislavy ako aj iniciály bratislavského mešťanostu Martina Partingera (M.P.). Zo spodnej strany je možné zahliadnuť erb Pálffyovcov, ktorý je viac poznačený zubom času. Trasa výletu vedie zväčša po neznačených chodníkoch.

Trasa sa začína v Bratislave - Záhorskej Bystrici na konečnej MHD "Strmé vŕšky". Odtiaľto sa treba vybrať po neznačenej ceste smerom nahor, na začiatku ktorej zbadáte smerovku "Chata poľovníkov na Plácku" a tabuľku označujúcu CHKO Malé Karpaty (viď foto). Po ľavej strane miniete pestrofarebné včelie úle a po chvíli sa ocitnete nad starým kameňolomom, kde sa nachádza kríž v tvare srdca. Od kríža je pekný výhľad na Záhorskú Bystricu, Devínsku Novú Ves a masív Devínskej Kobyly. Od vyhliadky pokračujete lesným chodníkom smerom doprava. Chodník Vás po necelých dvoch kilometroch dovedie na cestu, po ktorej vedie naraz červená a žltá turistická značku. Treba sa po nej vybrať doprava. Po cca 130 m odbáča naša trasa doľava na neznačenú lesnú cestu. Tá mierne klesá, a v najnižšom bode, t.j. predtým ako začne opäť stúpať, je treba odbočiť doprava do lesného údolia, ktorým vedie nevýrazný chodník. Či ste správne zistíte tak, že v údolí natrafíte na studničku a ohnisko. Od studničky prejdete už iba pár metrov v svahu na pravej strane a zbadáte zhluk kameňov, z ktorých jeden je práve Písaný kameň.

Od Písaného kameňa pokračujete lesným chodníkom, ktorý je z tejto strany dostatočne rozpoznateľný. Onedlho sa napojíte opäť na lesnú cestu s červenou a žltou značkou. Prejdete po nej smerom doľava. Na najbližšej križovatke odbočíte doprava a sledujete lesnú cestu, ktorá klesá nadol až do Záhorskej Bystrice. Na konci lesa sa napája na cyklotrasu, kde je potrebné odbočiť doprava. Po chvíli Vás cyklotrasa dovedie naspäť na konečnú MHD - miesto, kde ste začínali.

Trasu je za sucha možné z väčšej časti prejsť aj s terénnym kočíkom, treba však počítať s pár prenášaniami ako aj strmšími úsekmi.

Výlet je možné si predĺžiť zachádzkou na Kačín, kde je viacero prístreškov, ohnísk ako aj ihrisko a bufet. Druhou možnosťou spestrenia výletu je návšteva lúky Na Plácku. Nachádza sa v Záhorskej Bystrici na kraji lesa a nájdete tu chatu s občerstvením aj detské ihrisko. Posledné fotky sú venované práve týmto miestam a sú zaznačené aj na mape.

Začiatok:
Bratislava - Záhorská Bystrica, pod kameňolomom - 48.2279075N, 17.0480656E
Koniec:
Zaujímavosti:
Kameň, Výhľad, a ďalšie viď mapa
Doprava:
Auto:
Bratislava - Záhorská Bystrica, pod kameňolomom  - 48.2279075N, 17.0480656E
(hneď na začiatku trasy, na kraji cesty pri konečnej MHD)
Bus:
Zastávka MHD Bratislava, Strmé vŕšky (hneď na začiatku trasy)