Späť na hlavnú stránku

Rozhľadňa Horné Lazy

Banskobystrický kraj, okres Brezno (Nizke Tatry, Horehronské podolie)
Trasa
5.5 km / 2 hod 0 min
Prevýšenie
↑ 330 m ↓ 330 m
Bicykle/ kočíky
nie / nie
Povrch
Lesná cesta, lesný chodník
Parametre trasy sú orientačné.
Typ výletu: Okruh
Novootvorená rozhľadňa nad Breznom na Horných Lazoch ponúka krásne výhľady na všetky strany - najmä na Nízke Tatry, Horehronské podolie, Muránsku planinu a Veporské vrchy.

Trasa na rozhľadňu sa začína v mestskej časti Banisko, pri rázcestníku Lazná dolina - ovčín. Nájdete tu v okolí pár miest na parkovanie, ktoré sa však rýchlo zaplnia. Jedno menšie parkovisko sa nachádza nižšie pri ceste na Banisko (pre cca 4-5 áut). Veľké parkovisko je pri pri neďalekej nemocnici, odtiaľ je potrebné prejsť na začiatok trasy cca 600m pešo (na mape zelená trasa). Upozorňujeme, že niektoré navigácie (napr. Google Maps) Vás k rázcestníku Lazná dolina nasmerujú nesprávne cez areál nemocnice - ten však nie je prejazdný, je uzavretý bránou. Je potrebné autom sledovať trasu, ktorá je na našej mape zaznačená oranžovou farbou - ísť po výpadovke smerom na Podbrezovú (cesta č. 66) a z nej odbočiť doprava ihneď za čerpacou stanicou Slovnaft.

Od rázcestníka vedie trasa na rozhľadňu spočiatku po nespevnenej lesnej ceste, súbežne s červenou turistickou značkou a cyklotrasou. Po cca 500m sa objaví miestny smerovník, ktorý označuje cestu k rozhľadni - mätúce je to, že označuje dva smery, jeden doľava nahor cez les a druhý ďalej rovno po červenej. Vysvetlenie je také, že na rozhľadňu sa dá dostať z dvoch strán a spraviť si tak okruh. My sme si na cestu nahor vybrali prvú možnosť - odbočku doľava. Lesná cesta sa tu krúti smerom nahor, po chvíli sa vynorí z lesa a pokračuje miernym stúpaním po lúke. V diaľke je už jasne vidieť zalesnený vŕšok Horné Lazy a nad hranicou lesa vrchol rozhľadne. Trasa je stále pomerne dobre značená miestnym značením (viď foto). Prejdete cez ďalší menší les, lúčku a vnoríte sa do lesa, ktorý obklopuje rozhľadňu. Po pravej strane miniete nový turistický prístrešok. Po pár krokoch trasa odbáča doľava nahor po lesnom chodníku. Ten sa strmo kľukatí cez les až Vás nakoniec dovedie na vrchol kopca, kde stojí samotní rozhľadňa. Má cca 40 metrov a hore vedie dvojica schodíšť. Schody sú mriežkové, takže ak máte strach z výšok, výstup na rozhľadňu môže byť menej príjemný. Avšak na vrcholovej plošine je podlaha po obvode pevná z drevených dosiek. Schodište aj vrcholová plošina sú všade dobre zabezpečené mriežkovým zábradlím. Rozhľadňa siaha nad vrcholky stromov, takže výhľad je 360-stupňový na všetky strany.

Z rozhľadne sa dá zísť buď rovnakou trasou (toto je kratšia možnosť), alebo si výlet predĺžiť a zostúpiť zadnou trasou. Zadná trasa vedie spočiatku detským náučným chodníkom, popri ktorom nájdete vyrezávané zvieratá, ale napríklad aj lesný megafón. Tento chodník je najmä v smere zhora nadol horšie značený. Dovedie Vás až k rázcestníku Horné Lazy a stadiaľto sa vraciate dolinou po červenej značke a tým dokončíte celý okruh.